De Singles Day Sale zoals die jaarlijks in China wordt gepresenteerd, heeft een impact van enorme proporties. In een paar jaar tijd (en dan hebben we het over slechts één dag per jaar) is deze dag in China mateloos populair geworden. Met een 24-uur durende tv-show gewijd aan dit fenomeen, is het niet zomaar een dag waarop je goede kortingen kunt scoren. Je kunt beter spreken van een totaal belevenis op wereldformaat. Het is dan ook een kwestie van tijd voordat andere landen gaan meeliften op het succes van de Singles Day Sale. Voorwaarde is natuurlijk de mate van kwaliteit wat betreft online shoppen.
De dag is niet voor niet uitgekozen: in China karakteriseert het getal 1, wat vier keer voorkomt in deze datum, het alleen zijn. De feestdag, die in het Chinees “Guanggun Jie” wordt genoemd, is ontstaan in 1993. Oorspronkelijk is het een feest wat gevierd werd op verschillende universiteiten. Omdat er alleen maar 1nen in de datum van het feest voorkwam heeft men het de naam Vrijgezellendag gegeven. In het chinees betekend dit ook wel, de dag van eenvoud. Nadat de studenten afstudeerde zetten ze het feest door. Dit zorgde ervoor dat Singles Day uitgroeide tot een feest wat niet alleen door vrijgezellen op de universiteit werd gevierd, maar door de gehele Chinese bevolking. Initieel is het feest opgericht voor vrijgezellen, maar op dit moment is Singles Day een dag voor iedereen. Echter, gebruiken jongeren de dag nog steeds om een date te regelen. Het oorspronkelijke idee om het vrijgezelle bestaan te vieren op Singles Day is verder aan het vervagen. Men heeft het feest omgedoopt om ook te vieren dat je wederhelft ‘de enige voor mij’ is. Vandaar dat het feest nu voor zowel vrijgezellen, en mensen met een relatie is. Hoewel de (vrij vertaalde) naam Vrijgezellendag de lading dus niet meer volledig dekt, blijft men deze naam toch behouden voor de feestdag. Bron
Globaal succes
Dat het gebruik van internet en de professionaliteit hieromtrent globaal toenemen, zal dit ongetwijfeld meespelen in de toename van populariteit. Het gebruikersgemak, zoals die nu in, in elk geval eerste – wereldlanden, het geval is, draagt bij aan de uiteindelijke omzet. Nederland staat bekend om zijn voortrekkersrol wat betreft websiteontwikkelingen. Denk hierbij aan de inhoud van de webshop, de betalingsmogelijkheden en natuurlijk het gebruiksgemak van een onvermijdelijke app. China’s Alibaba is hier intussen zo ver in, dat je met een minimum aan interactie een bestelling plaatst op hun platform. Hoewel het platform een 100% garantie biedt op het bestelde product, kan het toch voorkomen dat de afspraken niet nakomt. In dat geval wordt altijd je geld teruggestort, maar met een wachttermijn van tussen de 30-50 dagen, is het niet altijd een ideale situatie wanneer je lang op je product moet wachten
Hollandse service en kwaliteit
Consumenten in Nederland zijn flink wat service gewend. Dan klinkt zo’n lange wachttermijn als een eeuwigheid. Maar nu steeds meer Nederlandse webshops ook dit jaar meewerken aan de Singles Day Sale op 11 november, komt daarmee gelukkig ook Nederlandse service om de hoek kijken. Het is dus aan te raden om vooral ook Nederlandse aanbiedingen rondom de Singles Day Sale in de gaten te houden. En je bent niet de enige die dit gaat doen. Dagelijks ontdekken talloze consumenten in Nederlandse Singles Day Sale, en zoeken gericht op aanbiedingen specifiek in verband met Singles Day. En omdat het assortiment thematisch toeneemt, zal er vast en zeker iets voor iedereen bij zitten.
Wat doet Nederland?
Het is nog even spannend wat Nederlandse webshops gaan doen met Singles Day. Gaan ook zij meeliften met het succes van een steeds populairder wordende Singles Day Sale? Of kijken ze eerst de kat uit de boom voordat ook zij zich gaan toeleggen op de internationale Sale dag. Hoe het ook zij, het zou voor de consument een prettige wetenschap zijn dat er op 11/11 ook daadwerkelijk aan hun wensen tegemoet zou worden gekomen. Als de Nederlandse consument via het online medium ook daadwerkelijk met geavanceerd gebruikersgemak kan profiteren van fikse kortingen, zal de aanbieder ervan behoorlijk vruchten kunnen plukken. We hebben inmiddels wel kunnen zien hoe groot de Singles Day Sale in China is. Dat het in Nederland ook zo groot wordt onder webshops, is eigenlijk alleen nog maar een kwestie van tijd. Er is al een website met een overzicht van alle Nederlandse deelnemers: http://singlesdaydeal.nl/
Heb jij hier al wel eens van gehoord, ik kende het namelijk nog niet!! Ik ben erg benieuwd, laat het me gerust weten in de comments!
Dit concept ken ik niet.
Zeer interessant om op deze speciale dag spullen te gaan shoppen met flinke kortingen…..
Ik noteer dit in de agenda….
Xoxo